Att få leva sin dröm!

Länge har jag funderat på och längtat efter att få driva egen hemtjänst. En hemtjänst där jag bestämmer själv och kan få organisera verksamheten efter mina egna värderingar. Kvalitet för kunden är oerhört viktigt, likaså arbetsglädje och yrkesstolthet hos personal. Jag är säker på att dessa kriterier går att kombinera.

En varm härlig sommardag, den 2:e augusti, satte jag mig i bilen och åkte ut till Eva Hanberg, efter att ha kollat av med henne via FB att hon var ledig och hade tid att prata en stund. Vi satt en lång stund på hennes härliga veranda i Boge, drack kaffe, åt goda kakor och pratade om ditt och datt i solen. Evas två hundar sprang fritt i trädgården och njöt av sommarvärmen. Efter en stund frågade Eva mig, med ett litet smil på läpparna, vad jag egentligen ville, varför jag hade åkt så långt för att fika med henne. Jag sa som det var att jag var intresserad av att köpa hennes verksamhet, om hon kunde tänka sig att sälja den till mig. Ganska omgående la Eva upp ett asgarv och slog sig för benen, vilket gjorde mig lite orolig eftersom jag inte visste vad det innebar och vilket svaret skulle bli från Eva.

-Jo, det kunde hon nog visst tänka sig det!

Jag blev så oerhört glad och kunde nästan inte tro att det var sant. Eva kunde gärna tänka sig att visa mig kontoret om jag hade tid på en gång, så vi satte oss i hennes firmabil och åkte till Slite för att titta på. Kontoret var beläget i GEABs gamla lokaler där Slite utveckling numer huserar. Där finns 17 olika företagare och det finns ändå gott om plats för fler. Kontoret har en enastående utsikt över hamnen och sundet i Slite.

Det kändes lite konstigt att vandra runt i dessa lokaler, mitt bland Evas hemtjänstpersonal som inte visste någonting om det vi hade pratat om några timmar tidigare. Lite overkligt faktiskt.

Därefter infann sig en tid med mängder av möten. Det var möten hos revisorer, hjälp av ALMI, möten på tu man hand med Eva, möten på banker och försäkringsbolag och ännu fler möten. En tid av planering och väntan infann sig. Nu skulle budgetar, finansieringsplaner, rutiner och policies och grafiskt profil skapas. En lång, lång väntan på att få sätta igång. Det svåraste var att inte kunna berätta för någon om mina planer, att inte få dela min glädje och min stolthet. Ville ju så gärna berätta för alla!

2017-05-22T18:34:01+02:00 28 december 2015|

Skriv gärna en kommentar