Att hantera kriser

Primula har på kort tid genomlidit två rejäla kriser. Två kunder har drabbats av stöld i sitt hem på norra Gotland, vilket kund och vi upptäckte och anmälde. Vi vet fortfarande inte hur pengarna har försvunnit och vi väntar på polisens utredning av detta. Vi har dessutom tvingats att lägga ner Visbygruppen på grund av personalbrist. Kriser av detta slag skakar om och berör alla.

Stöld under utredning

Oavsett om det varit en eller flera stölder som upptäckts hade vi agerat som vi gjorde och som vi är skyldiga att göra. Att vi inom hemtjänsten får ta del av en upptäckt av stöld är tyvärr naturligt då vi i många fall träffar våra kunder dagligen. Dessutom hjälper vi ofta till med handel, vilket innebär att vi måste hantera kort eller kontanter.

I det här fallet var det kunden som upptäckte att det saknades pengar när det var dags att handla och gjorde personalen uppmärksam på detta. Personligen känner jag bara förfäran och förtvivlan tillsammans med den ledsna kunden.

Vi tillsatte direkt en egen utredning med hembesök och samtal med berörda kunder, samtal med all personal som varit hos kunden och dokumentation av det insamlade materialet. Förutom den egna utredningen är vi skyldiga att göra en så kallad Lex Sarah-anmälan, där hela vår egen utredning bifogas. Allt skickas till Socialstyrelsen i Stockholm och en kopia till Socialförvaltningen i Visby. Dessa utreder sedan vidare och kommer att begära möten med oss där de ställer frågor och krav på hur vi går vidare med förbättringar för att förhindra att det händer igen.

Vi gjorde dessutom en polisanmälan där vi överlämnade allt vårt material för att underlätta deras utredning. Vi har pratat enskilt med våra medarbetare och vi har pratat om detta i grupp‚ då en händelse som denna skapar oro och misstänksamhet i gruppen.

Vi vet fortfarande inte hur och varför pengarna har försvunnit, vi vet inte ens om vår personal är inblandad och vi inväntar ännu polisens utredning av den här tråkiga händelsen.

Vi har lagt ner Visbygruppens hemtjänst, men fortsätter i övrigt som vanligt

Vi utökade vårt upptagningsområde för hemtjänst till att även omfatta Visby i december 2016. Nya kunder valde oss och vi har varit under uppbyggnad under två år. Men få kunder innebär en liten personalgrupp med få medarbetare, (vilket är precis vad kunden uppskattar), men organisationen blir väldigt sårbar.

Samtidigt som vi på Gotland gläds åt att ha den lägsta arbetslösheten i landet, innebär det att vi och andra personalberoende arbetsgivare har svårt att hitta rätt personal och att behålla personal. Man kanske tar ett jobb tills något annat dyker upp och då söker man sig vidare. Det här är en stor utmaning för oss arbetsgivare, men också för de arbetskamrater som ibland får jobba mer för att snabbt fylla upp vakanser. Tack vare att vi har många lojala anställda som verkligen trivs på Primula kan vi oftast lösa de flesta situationer.

Hos Primula ställer vi höga krav på de som vi anställer och vi anser att det är viktigt med en bra introduktion för nyanställda. Det vill vi fortsätta att göra. Jag kände mig tvingad att lägga ner Visby-gruppen när jag insåg att jag höll på att börja tumma på våra krav för dem som får jobba hos oss. Den insikten var mycket smärtsam. Jag vred och vände på alla tänkbara alternativ, men såg till sist ingen annan utväg än att lägga ner vår grupp i Visby. Jag måste personligen kunna säkra en god omvårdnad av våra kunder.

Nedläggningen innebar att 18 kunder fick välja om för att få en annan utförare av hemtjänst. Alla valde annan privat utförare av hemtjänst. Det blev många tårar och kramar den dagen jag åkte runt för att berätta personligen för kunderna. Jag möttes dock av förståelse för läget, men många ledsna miner och besvikelse. Hos de få anställda som var kvar i Visbygruppen blev besvikelsen stor, på gränsen till ilska. Personligen känner jag bara förtvivlan och stor sorg.

Vi har bidragit till att övergången blivit så smidig och bra som möjligt och kan bara önska de nya utförarna ett stort lycka till.

Utrymme för nya kunder

Vi jobbar nu vidare och kan återigen ta emot nya hemtjänstkunder på norra Gotland där vi har en stabil grupp som känner både yrkesstolthet och arbetsglädje, precis som det ska vara. Vår städservice fortsätter att ta uppdrag runt om på hela ön.

Vi kan härmed få lite arbetsro och kan ägna oss åt utveckling och framtidsplanering. För utom en fortsatt god och bra hemtjänst kommer vi att utveckla våra RUT-tjänster mer, våra anställda kommer inom snart att få delta på en planeringsdag som de så väl förtjänar och sist men inte minst ska vi snart påbörja planeringen av vår julfest som är så uppskattad av våra kunder. Ingen ska behöva oroa sig för någon nedläggning på norra Gotland.

Jag vill tacka alla kunder och anhöriga som visat stor förståelse under de senaste månaderna och känner mig i hjärtat så glad över alla fantastiska medarbetare som hjälpt mig och företaget att reda ut dessa svårigheter. Tack!

2018-09-13T09:50:50+00:00 13 september 2018|

2 kommentarer

  1. Klas Lundqvist 13 september, 2018 at 10:28 - Svara

    Stå på dej Annette
    Du är en stark kvinna och du kommer få många nöjda nya kunder … Tråkigt med Visby-gruppen, beklagar det. Hoppas att den skyldige till stölden åker fast så att det blir utrett. mvh Klas

  2. Kerstin 13 september, 2018 at 11:11 - Svara

    Du skall vara stolt. Motgångar stärker, när man väl ridit ut stormen. Nu kan du se till baka med stolhet! Och styra skutan framåt mot nya mål. Lycka till.????

Skriv gärna en kommentar